Recruitment marketing inzetten? Een kort stappenplan!

Recruitment marketing – ook wel job marketing genoemd – wordt steeds vaker ingezet door bedrijven en is een zeer effectieve manier om vacatures te vervullen. Daarnaast kan recruitment marketing ook een stuk goedkoper zijn dan het inschakelen van een recruiter of uitzendbureau. 

Wat is recruitment marketing nou precies?

In een notendop is recruitment marketing een vorm van marketing om vacatures onder de aandacht te brengen binnen de juiste doelgroep. Een vacature kan geplaatst worden op een vacaturesite, maar niet het gewenste resultaat opleveren. Dit komt omdat 20% van de arbeidsmarkt actief werkzoekend is en 80% passief zoekend. Via een vacaturesite bereik je uitsluitend actief werkzoekenden. Daarnaast is het plaatsen van een vacature op een vacaturesite ook vaak schieten met hagel. Er zit geen gerichte targeting achter. 

Waarom is het zo interessant?

Door middel van recruitment marketing kan je ook passief werkzoekenden bereiken! Hierdoor is de kans dat je de  ideale kandidaat vindt vele malen groter. Dit omdat het grootste gedeelte van jouw doelgroep namelijk passief werkzoekend is. Zit je zelf wel eens op Facebook, Instagram of LinkedIn? Dan ben jij te bereiken via onze online recruitment strategie! Zelfs op andere social media platforms bereiken wij de juiste doelgroep. 

Hieronder leggen we in het kort uit hoe je zelf kunt beginnen met recruitment marketing.

Hoe zet ik zelf recruitment marketing in?

Door gebruik te maken van social media advertising kun je jouw ideale kandidaat bereiken. Dit kan door de onderstaande stappen te volgen:

Stap 1

Werk de criteria uit voor jouw ideale kandidaat. Wat is de leeftijdsrange? In welke regio moet hij/zij wonen? Wat voor opleidingsniveau is vereist? Welke ervaring is er vereist? Of is ervaring niet noodzakelijk? Dit soort concrete filtervragen heb je nodig om door te gaan naar de volgende stap.

Stap 2

Maak een korte vragenlijst waarin je deze filtervragen kunt meten. Vanuit de advertenties kun je het verkeer direct naar een sollicitatieformulier sturen of eerst naar een landingspagina. Wij zetten een landingspagina in en gebruiken een externe tool om het sollicitatieformulier te vormen (betaalde tool). Je kunt hierin het type en de volgorde van vragen bepalen en bij elke vraag meten wat iemand antwoordt. Potentiële kandidaten die niet voldoen aan de criteria filteren wij in het sollicitatieformulier er automatisch uit. 

Stap 3

Pak de criteria van je ideale kandidaat erbij en gebruik dit om de targeting van je social media campagne in te stellen. Je kunt met Facebook advertenties bijvoorbeeld filteren op regio’s, leeftijd, studie en interesses. Als je bijvoorbeeld verkoopmedewerkers zoekt in Rotterdam tussen de 23-29, kun je de filters van regio en leeftijd mooi toepassen. Je kunt als interesse dan bijvoorbeeld ‘verkoop’ gaan testen om te kijken of dit resultaat oplevert. Bepaal tot slot nog het advertentiebudget en je kan door naar de volgende stap.

Naast de targeting is het ook van belang dat je een ijzersterke advertentie bouwt die goed laat zien wat een sollicitant kan verwachten van jouw vacature. Dit kun je doen door een goede video te maken, maar ook door afbeeldingen te bewerken. Tip: gebruik Canva als bewerkingstool voor je afbeeldingen als je geen ervaring hebt met Photoshop. Dit is een gratis tool.

Kom je er niet uit? Dan kun je ons altijd inschakelen voor hulp! Ook kunnen wij het van je overnemen.

Stap 4

Test verschillende advertenties en doelgroepen totdat je er minimaal één hebt gevonden die goede resultaten oplevert. Dit zal een continu proces worden. We raden je dan ook aan om elke 48 – 72 uur de advertenties te analyseren om te kijken wat er goed gaat en wat er beter kan. Zijn er advertenties die erg slecht blijken te lopen? Dan kun je die uitzetten en daarvoor in de plaats weer nieuwe advertenties testen om te kijken of je hierdoor beter resultaat krijgt.

Dit was een beknopte uitleg over recruitment marketing en hoe je recruitment marketing kunt inzetten voor je eigen bedrijf. Nu je de basis weet kun je er mee aan de slag gaan!

 

Of download onze brochure🎯!

Het geheim van online werving en employer branding voor MKB-bedrijven. Want hoe zorgen wij ervoor dat MKB-bedrijven zoals jouw bedrijf kunnen groeien met de juiste mensen? Ontdek met welke strategieën en diensten wij jou MKB bedrijf op de kaart zetten en personeel laten aankloppen.