Personeel werven is tegenwoordig een lastige klus, dat herken je vast. Maar geen zorgen, in deze blog zetten we voor jou op een rijtje hoe je nieuwe medewerkers kan bereiken én wat zij precies zoeken in een nieuwe baan.
Zoeken van personeel: waar te beginnen
Doordat potentiële kandidaten van alle kanten worden benaderd met goede salarissen en arbeidsvoorwaarden, is het lastig om als bedrijf op te vallen. Veel bedrijven halen alles uit de kast om nieuwe medewerkers weg te kapen. Om deze strijd aan te gaan, is het belangrijk dat je eerst een stap terugzet en nadenkt over wat het personeel van nu zoekt in een nieuwe baan. Vervolgens zet je alles op alles om de potentiële werknemers te bereiken.
#1 Duidelijk functieprofiel
Beschrijf de taken en verantwoordelijkheden van de functie duidelijk en verwerk deze in een aantrekkelijke vacaturetekst. Denk daarbij aan de volgende punten:
1. De verwachtingen van de nieuwe medewerker. Omschrijf de belangrijkste kwaliteiten en vaardigheden.
2. De werkzaamheden. Geef een duidelijke beschrijving van de dagelijkse taken en verantwoordelijkheden van de functie.
3. De verantwoordelijkheden. Beschrijf de taken en geef aan wat voor impact dit heeft op het bedrijf.
4. Het team. Deel de verschillende teams en geef aan in welk team de nieuwe medewerker aan de slag gaat.
5. Salarisindicatie in de vacature.
6. Sollicitatieprocedure. Maak het zo duidelijk mogelijk zodat potentiële medewerkers weten wat ze kunnen verwachten.
Om écht op te vallen kan je een video maken van je bedrijf om een goede indruk achter te laten. Zorg dat collega’s in beeld komen, geef een kijkje in de keuken op jullie kantoor en geef een zo duidelijk mogelijk beeld van hoe een werkdag eruitziet.
#2 Persoonlijke ontwikkeling
De millennials van nu vinden persoonlijke ontwikkeling ontzettend belangrijk. Bijvoorbeeld het ontwikkelen van zelfvertrouwen, omgaan met stress en faalangst, en het stellen van vragen als: waar ben ik goed in en wat wil ik bereiken? Ze vragen zich regelmatig af of ze genoeg leren en of ze niet stilstaan.
Als bedrijf is het belangrijk om te laten zien dat je openstaat voor persoonlijke en professionele ontwikkeling, en je medewerkers de kans geeft om te blijven leren en groeien.
#3 Salaris
Uiteraard, salaris. Speel open kaart over het salaris omdat steeds meer bedrijven transparant zijn over salaris in hun vacatures. Wist je dat het delen van het salaris in een vacature zorgt voor 45% meer sollicitanten? Toch blijkt de hoogte van het salaris niet altijd het belangrijkste te zijn als de andere arbeidsvoorwaarden goed zijn. Zoals leaseauto, reiskostenvergoeding en bonussen.
Maar hey, waarom scoor je niet gewoon op alle punten? Des te hoger de kans dat potentiële werknemers voor jouw bedrijf kiezen.
#4 Thuiswerken of remote werken
Sinds corona is het thuiswerken niet meer weg te denken en zit het in bijna ieders dagelijks ritme. Geen files en reistijd meer en vooral goede focus op je werk. Het is makkelijker te combineren met het privéleven dus valt dit enorm in de smaak binnen bedrijven.
Bekijk of thuiswerken ook past binnen jullie bedrijfscultuur, en overweeg bijvoorbeeld een regeling waarbij medewerkers een aantal dagen naar kantoor komen en de rest vanuit huis werken. Zo blijf je lekker flexibel!
#5 Goede werksfeer en leuke collega’s is key
Het werk moet leuk zijn en de verbinding met collega’s is een belangrijk factor. Uiteindelijk zorgt het voor meer motivatie maar ook een positieve werksfeer.
#6 Uitdaging
Variatie in werk en uitdaging is voor medewerkers ook belangrijk. Door uitdaging te blijven creëren, kan je de mogelijkheid geven om opleidingen, trainingen en workshops aan te bieden. Dit maakt voor veel mensen verschil over hoe tevreden ze zijn met het werk én dat ze langer bij je bedrijf blijven. Dat is precies wat je wilt!
#7 Vrijheid
De moderne werknemer vindt het belangrijk om een goede balans te hebben tussen werk en privé waarbij vrijheid en zelfstandigheid een grote rol spelen. Uiteraard wil je als bedrijf ook dat werknemers zich flexibel opstellen, maar dit moet ook wederzijds zijn. Zorg dus voor vrijheid op de werkvloer en voor een ontspannen sfeer.
Medewerkers binnen hengelen én behouden
1. Zijn jouw medewerkers echt betrokken bij het bedrijf? Door interesse te tonen in je medewerkers en hen verantwoordelijkheid te geven vergoot je het vertrouwen en de motivatie om te blijven werken bij het bedrijf.
2. Probeer af te stappen van micromanagement en vertrouw je medewerkers. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat ze langer op hun plek blijven.
3. Laat weten hoe het gaat met de organisatie. Deel de resultaten, doelen en toekomstplannen.
4. Breng medewerkers met elkaar in contact. Als team ga je anders met een uitdaging om dan als een invidu.
5. Vraag om feedback en doe hier ook wat mee. Je komt er vanzelf achter wat speelt onder de medewerkers en waar je als bedrijf van kan leren. Laat merken dat hun mening telt.
Lukt het niet om personeel te werven?
Hoe zorg je als bedrijf dat je op creatieve manier onder deze menigte vacatures uitblinkt en nieuwe medewerkers werft? En niet minder belangrijk, hoe zorg je ervoor dat goede mensen ook blijven?
Bij Huntley regelen wij alles van A tot Z. Denk aan het doelgroeponderzoek, de opvolging van sollicitanten, het eerste gesprek en de selectie. We maken een strakke werken-bij pagina en boosten wij je vacature via social media. Niet alleen simpel via LinkedIn maar we zorgen voor effectieve wervingscampagnes waarbij we onze marketingkwaliteit combineren met onze kennis in recruitment.