10 originele manieren om personeel te werven

Je bedrijf groeit en er liggen genoeg uitdagingen op de plank. Dat betekent dat je nieuw personeel nodig hebt om dit uit te voeren. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, vooral omdat je niet de enige bent die op zoek is naar nieuwe medewerkers. Daarom is het de kunst om op een creatieve manier personeel te werven. Maar hoe val je op tussen de mierenhoop van vacatures? Wij delen 10 (budgetproof) manieren om jou op weg te helpen. 

 

1.    Maak een bedrijfsvideo (werkt vooral goed onder millennials)

Geen saaie tekst, maar een vette bedrijfsvideo! Een bedrijfsvideo is een echte musthave en een goede investering. Breng op beeld wie jullie zijn en waar jullie voor staan. Hiermee geef je potentiële werknemers een duidelijk beeld van wat zij kunnen verwachten. Hier wat tips & tricks om een goede bedrijfsvideo op te zetten:

 

1.    Bepaal van tevoren het doel van de video

2.    Kies een geschikte verteller en een passende vorm

3.    Verwerk de uitstraling van het bedrijf in de video

4.    Plaats een duidelijke call to action

5.    Als je niet genoeg mankracht hebt om deze video te maken, kun je dit laten doen door Huntley.

 

Vervolgens deel je deze video op je website en social kanalen met de boodschap om nieuwe mensen te werven. 

Meevaller: dit hoeft geen ellenlange video te worden in een corporate stijl. Sterker nog, dit werkt juist minder goed! 

Laat het ‘echt’ overkomen door het simpel te houden. Laat zien wie jullie echt zijn. Daarom werken short form video’s op TikTok tegenwoordig zo goed. Het is echt en simpel!

 

2.    Werken-bij pagina

Een overzichtelijke werken-bij pagina geeft inzicht in alle openstaande vacatures. Voor elke vacature beschrijf je wat medewerkers kunnen verwachten en wat jouw verwachtingen zijn. Op deze pagina kan ook de bedrijfsvideo worden geplaatst. Heb je geen ervaring in het maken van een goede werken-bij pagina? Huntley kan je helpen bij het creatief opzetten van deze landingspagina’s. 

 

 

3.    Zet het netwerk van huidige collega’s in

Naast het plaatsen van een bedrijfsvideo, kan je ook het netwerk inzetten van collega’s om personeel te werven. Door ze actief aan te moedigen om de vacatures te delen via hun social media, vergroot je de kans dat er meer sollicitanten binnenkomen. Bovendien leidt het ook tot meer exposure voor je bedrijf en heeft het positief effect op de betrokkenheid van je medewerkers bij het bedrijf. Win-win situatie dus!

 

Tip: hang er een leuke incentive aan! Bijvoorbeeld het winnen van tickets naar diegene zijn of haar lievelingsfestival. Wees creatief. Een geldbonus kan natuurlijk altijd. 

 

4.    Zoek je doelgroep op bij evenementen

Een andere manier om gebruik te maken van je netwerk is door jouw doelgroep letterlijk op te speuren. Dat kan je doen door bijvoorbeeld evenementen of beurzen bij te wonen. Ga in gesprek en deel visitekaartjes zodat ze na het event contact met je kunnen opnemen voor meer informatie. 

 

5.    Zorg voor een duidelijke sollicitatiefunnel

Zodra je een duidelijke vacaturetekst met een video deelt op je werken-bij pagina, is het belangrijk dat de sollicitatiefunnel vervolgens goed verloopt. Geef een duidelijk overzicht van dit proces. Richt verschillende stappen in waarmee je jouw ideale kandidaat informeert, activeert en motiveert om te solliciteren! 

 

6.    Grijp elke kans aan om te communiceren

Zelfs bij het lanceren van een nieuw product/dienst, kun je een knipoog geven naar de vacature. Doorbijvoorbeeld te zeggen: ‘’Oh ja, wil jij ook werken aan deze toffe producten? We zoeken nog collega’s’’

 

7.       Referral-programma’s

Bied bestaande werknemers beloningen of bonussen aan als ze kandidaten aandragen die worden aangenomen. Dit moedigt werknemers nog meer aan om hun netwerk te gebruiken en goede kandidaten aan te bevelen. Teamwork!

 

8.    Maak gebruik van online advertising

Overweeg Google Ads & social media om vacatures onder de aandacht te brengen. Zodra er gezocht wordt op zoekwoorden die in de vacature staan, wordt vervolgens de vacature hoog in de ranking van Google getoond. Google legt duidelijk uit op hun website hoe je dit doet en als je een social media advertentie op Facebook wilt promoten, dan ga je naar het ‘’Advertentiecentrum’’ van Facebook. Via jouw bedrijfs business manager kom je hier terecht. Vanuit hier kun je advertentiecampagnes opzetten. Dit wordt vervolgens ook op Instagram getoond. 

Let op: je moet een speciale advertentiecategorie kiezen. Namelijk: werkgelegenheid. 

Vergeet ook niet de juiste doelstelling te kiezen en de conversions API in te stellen. Je wilt namelijk wel dat je data kunt meten voor optimalisatie doeleinden! 

Het is een heel gedoe en om het goed in te richten en te optimaliseren. Hier heb je gespecialiseerde kennis en expertise voor nodig. Dat zullen we niet ontkennen. Kom je er zelf niet uit? Dan kunnen wij je hierbij helpen.

 

9.    Offline vacatures delen

Nu denk je vast: online heb ik toch veel meer bereik? Dat klopt maar zodra je vacatures plaatst in tijdschriften waar je doelgroep actief is, is de kans groot dat ze een kijkje gaan nemen op je website. Zeker de moeite waard dus om deze optie te bekijken. Bedenk dan eerst waar je doelgroep te vinden is. 

 

10.     Zet de juiste kanalen in 

Tot slot is het belangrijk om de juiste kanalen te gebruiken om je vacatures te promoten. Denk hierbij aan vacaturesites, social media platformen en recruitment agencies. Het is belangrijk om de juiste kanalen in te zetten en dit ook structureel te doen. 

 

 

Lukt het niet om nieuwe collega’s te vinden?

We snappen het. Je wilt je tijd liever besteden aan eigen taken en je vindt het lastig om geschikt personeel te vinden. Huntley helpt je graag bij het opzetten van een effectieve social media campagne. Wij weten welke foto’s en video’s werken op social media, hoe werken-bij pagina’s gemaakt moeten worden en kennen het geheim achter activerende vacatureteksten. Onze kennis van online marketing en recruitment combineren we om de beste sollicitanten te werven en te matchen aan jouw bedrijf en je werkgeversmerk op de kaart te zetten. Altijd de beste match, dat is onze belofte.

Of download onze brochure🎯!

Het geheim van online werving en employer branding voor MKB-bedrijven. Want hoe zorgen wij ervoor dat MKB-bedrijven zoals jouw bedrijf kunnen groeien met de juiste mensen? Ontdek met welke strategieën en diensten wij jou MKB bedrijf op de kaart zetten en personeel laten aankloppen.